Projekty, wydarzenia, wydawnictwa przy współpracy z Fundacją Ensemblage
Warsaw Wind Band Conducting Competition 2023
W dniach 7-9 grudnia 2023 odbył się współorganizowany przez Fundację Ensemblage międzynarodowy konkurs dyrygencki “Warsaw Wind Band Conducting Competition 2023”
Jury w składzie:
prof. Szymon Kawalla, prof. Chris David Westover-Muñoz, prof. Janusz Przybylski, ppłk dr Marcin Ślązak, ppłk Adam Czajkowski, dr Marcin Piotr Łopacki, dr Jarosław Praszczałek wyłoniło laureatów:
I nagroda – Filipe Fonseca
II nagroda- Jose Vte Algado Climent
III nagroda – John Zastoupil
W finale konkursu znaleźli się również Matthew Mailman i Eric Smedley
Nagrodę Fundacji Ensemblage dla najlepszego polskiego uczestnika otrzymał Krzysztof Madziar
Organizator wydarzenia:
Fundacja Ensemblage
Współorganizator konkursu:
Denison University w Ohio
Partnerzy:
Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego oraz Podyplomowe Studia Dyrygentury Orkiestr Dętych w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie




album CD: Marcin Piotr Łopacki: Scrabble Opera (Requiem Records)
Scrabble-opera jest to termin stworzony przez kompozytora Marcina Piotra Łopackiego na określenie kompozycji operowych, napisanych do jego własnych librett o specyficznej konstrukcji: tekst każdego libretta skonstruowany jest wyłącznie ze słów składających się z liter należących do czyjegoś imienia i nazwiska. I tak: w operze Orphan op. 82. jest to Paulina Horajska – solistka, dla której ten utwór został skomponowany (libretto w jęz. angielskim), w operze Akson op. 85. – Stanisław Moniuszko (libretto w jęz. polskim), natomiast w operze Crash op. 88. – Charles Edward Ives (libretto w jęz. angielskim).
Ograniczenie liczby różnych liter występujących w tekście znacząco wpływa na specyfikę jego semantyki i samego brzmienia, a wykorzystana gra słów budzi naturalne skojarzenia z grą w scrabble. Treść librett, jakkolwiek poprawna językowo, ociera się czasem o absurd, przywołując na myśl twórczość Gertrudy Stein, Mirona Białoszewskiego czy eksperymenty poetyckie Stanisława Barańczaka (np. zawarte w jego książce Pegaz Zdębiał).
Konstrukcja librett sprowokowała kompozytora do stosowania nietypowych technik komponowania materiału muzycznego, zaczerpniętych z różnych dziedzin (np. zastosowanie kodu ASCII do konstrukcji rytmów – informatyka, wykorzystanie analizy częstości występowania liter w języku do tworzenia struktur interwałowych – kryptologia, a także – w operze Akson op. 85. – ścisłe przyporządkowanie konkretnych wysokości dźwięków poszczególnym literom).
Scrabble-opery wykorzystują również elementy współczesnych technik wykonawczych (np. gra na instrumentach smyczkowych z założonymi tłumikami hotelowymi, tzw. whisper sounds w partii fletu, dźwięki przeforsowane itp.).
Link do wydawnictwa (Requiem Records): https://opus-series.com/pl/sklep/scrabble_opera
Giacomo Orefice "Chopin"
19 i 20 października zapraszamy na wyjątkowe wystawienie opery Giacoma Oreficego pt. Chopin. Soliści: Zdzisław Madej (Chopin), Hanna Zajączkiewicz (Stella), Ewelina Sielska-Badurek (Flora), Tomasz Łykowski (Elio oraz Il Frate) z orkiestrą Ensablage pod batutą Marcina Piotra Łopackiego (kierownika muzycznego wydarzenia oraz kompozytora, który stworzy aranżacje opery na orkiestrę) oraz aktorów Teatru Akt odmalują niezwykłą muzyką, ruchem scenicznych oraz grą świateł życie Fryderyka Chopina. Aleksander Laskowski wprowadzi słuchaczy w tematykę tego niezwykłego dzieła.
Organizator: Stowarzyszenie Rozgłos
Partner: Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim
Patronat medialny: #RDC, #Głos Karczewa, iOtwock, NetFan, NetFankids, AleMuzyka, Artmundus
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura – Interwencje. Edycja 2024.
Zadanie publiczne dofinansowane ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.
#Mazowszepomaga, #programywspacia i #solidarnośćmazowiecka
Dofinansowano ze środków Powiatu Otwockiego.
Zadanie publiczne jest dofinansowane ze środków Gminy Karczew.

Fot. Robert Badurek – Stowarzyszenie Rozgłos

album CD: Andrzej Karałow: There are some nebulae no eye can dispel (Chopin University Press)
Czerpiąc inspirację z pejzażu, staram się odkrywać własny język muzyczny poprzez przenikanie i zgłębiane wielowarstwowych scenerii. Moim celem jest uzyskanie wyjątkowego połączenia między dźwiękiem, jego barwą a czasem poprzez zestawienie muzyki z synestezją. […] Czynniki rozwoju mojego języka muzycznego to nie tylko improwizacja, kompozycja i pianistyka, lecz także malarstwo – abstrakcjonistyczne i krajobrazowe – oraz fotografia krajobrazu – szczególnie w odniesieniu do kategorii podróży. Wszystkie te elementy wpływają na moją eksplorację świateł i cieni, kolorów i ich struktur w muzyce – również w kontekście czasu, przestrzeni, poszukiwań, które podejmuję w zakresie łączenia tych elementów w ramach własnego systemu synestetycznego.
Pięć utworów zamieszczonych na niniejszej płycie kształtuje moją przestrzeń osobistą – łączą one inspiracje zaczerpnięte z natury, malarstwa abstrakcyjnego, snów i szeroko rozumianego pojęcia światła: począwszy od jego aspektów wizualnych, barw i zmienności w zależności od otoczenia aż po obecność w malarstwie czy przestrzeni kosmicznej.
Link do wydawnictwa (Chopin University Press): https://www.efryderyk.pl/muzyka-wspolczesna/595-andrzej-karalow-there-are-some-nebulae-no-eye-can-dispel-5906874951668.html
album CD: Chromatophonic Trio (Chopin University Press)
Toshio Hosokawa (*1955) | Andrzej Karałow (*1991)
Ashley John Long (*1986) | Lera Auerbach (*1973)
Światło, cień, kolor, dźwięk – te elementy składają się na główną koncepcję repertuarową Chromatophonic Trio, zespołu powstałego w 2020 roku, a zarazem jedynego w Polsce tria fortepianowego wykonującego muzykę najnowszą. Istotnym celem Chromatophonic Trio jest również promocja oraz rozwój najnowszego repertuaru na skład tria fortepianowego w ramach spójnych koncepcyjnie przedsięwzięć koncertowych i wydawniczych. Członkowie zespołu – Roksana Kwaśnikowska (skrzypce), Agata Dobrzańska (wiolonczela) i Andrzej Karałow (fortepian – to uznani muzycy związani zawodowo zarówno z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, jak i z renomowanymi orkiestrami, takimi jak warszawska Orkiestra Filharmonii Narodowej.
Link do wydawnictwa (Chopin University Press): https://www.efryderyk.pl/muzyka-wspolczesna/548-chromatophonic-roksana-kwasnikowska-agata-dobrzanska-andrzej-karalow-5906874951613.html


Kwartet Kwartetów - Koncert współczesnej muzyki polsko-włoskiej
CENTRUM ARTYSTYCZNE FABRYKA TRZCINY, MEDIATEKA START-META, WARSZAWA (2015)
Kwartet Kwartetów to wydarzenie organizowane dzięki współpracy i Fundacji Ensemblage oraz włoskiego stowarzyszenia kompozytorów Cluster. Oba ugrupowania promują muzykę współczesną (kameralną, operową, czy teatr instrumentalny) oraz powiązanych z nią utalentowanych wykonawców. Współpraca między Cluster i Ensemblage zaowocowała już koncertami z polską muzyką w takich włoskich miastach, jak Lucca czy Genua, a prezentowana była przez włoskie zespoły kameralne. Na koncercie w Fabryce Trzciny znalazły się utwory czterech kompozytorów młodego pokolenia: Girolamo Deraco, Claudio Jose Boncampagni, a także Marcina Piotra Łopackiego i Andrzeja Karałowa. Kompozycje prezentowały szeroki wachlarz stylistyczny: od ekspresjonizmu przez sonoryzm aż po punktualizm. Cały repertuar został wykonany przez Ensemblage: Two plus 2 Quartet: młodych, ale doświadczonych i wielokrotnie nagradzanych instrumentalistów związanych z Ensemblage.
PROGRAM KONCERTÓW:
Girolamo Deraco (*1976) – Città Fantastica
Claudio José Boncompagni (*1961) – Cordes (2015)
Marcin Piotr Łopacki (*1987) – Kwartet smyczkowy op. 45
Andrzej Karałow (*1991) – Kwartet smyczkowy (2013)
Perspektywy – Austriackie Forum Kultury (2017)
27 kwietnia 2017 roku o g. 19.00 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie odbył się koncert muzyki współczesnej będący inicjatywą Fundacji Ensemblage. Koncert pt.: „Perspektywy” oparty został na idei promocji muzyki współczesnej oraz muzyków specjalizujących się w jej wykonawstwie. Perspektywy były rozszerzeniem międzynarodowej współpracy między kompozytorami młodego pokolenia. Zaprezentowane zostały utwory kompozytorów z: Australii, Meksyku, Polski i Włoch: Kirsten Milenko (Somniare), Alejandro Vera – (Órganum), Andrzej Karałow (Sun-chants), Aleksandra Chmielewska (Four temperaments), Żaneta Rydzewska (Tagtraum), Girolamo Deraco (Imaginhearing), Antonio Bellandi (Falling leaves). Wszystkie utwory napisane zostały w 2017 roku, specjalnie na koncert (były to prawykonania).
Utwory wykonał zespół Dziołak/Stankiewicz Duo
Jacek Dziołak (klasa klarnetu Mirosława Pokrzywińskiego) i Mateusz Stankiewicz (klasa akordeonu Klaudiusza Barana).


Fot. Tomasz Wilczkiewicz
OPERA 2014 – prawykonania oper kameralnych
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (UMFC)
4 kwietnia 2014
Kepler | oniryczna opowieść o dwojgu ludziach, o złudności ich utopijnych zamiarów, ucieczce przed ciężarem pamięci i pragnieniu nowych początków
Wą | troje bohaterów uwikłanych w wyimaginowany konflikt swoich absurdalnych racji, próbuje nawiązać dialog, wchłonięty ostatecznie przez bezkompromisowe WĄ i ich narastający lęk
***
Marcin Piotr Łopacki
WĄ op. 61
Opera w 1 akcie
libretto kompozytora
na podstawie samodramatu Mirona Białoszewskiego
jaktrupblada – Aleksandra Klimczak
podejrzewacz się – Zbigniew Malak
nawracacz na wątrobę – Dawid Dubec
Andrzej Karałow
KEPLER
Opera w 1 akcie
libretto: Maciej Papierski
na orkiestrę kameralną, dwa głosy solowe i wizualizacje
Adam – Dawid Dubec
Ewa – Aleksandra Klimczak
Zespół instrumentalny Ensemblage pod dyrekcją Marcina Piora Łopackiego
Magdalena Łapińska – flet
Jakub Jackowski – obój
Piotr Zawadzki – klarnet, klarnet basowy
Bernard Łasecki – fagot
Marcin Zarzycki – trąbka
Kamil Siciak, Tomasz Bielecki – perkusja
Andrzej Karałow – fortepian, organy hammonda
Szymon Naściszewski – I skrzypce
Miłosz Wieliński – II skrzypce
Anna Luiza Aleksandrow – altówka
Kamila Piątkowska – wiolonczela
Daniel Gutt – kontrabas
Wizualizacje – Adrien Cognac
Kostiumy – Przemysław Brach
Charakteryzacja solistów – Międzynarodowe Studium Dziewulskich
Projekt plakatu – Małgorzata Rabczuk